Nowy rok szkolny – dowóz, IPET i nauczyciel wspomagający
Comment are off
Witamy w nowym roku szkolnym. W związku ze stale powtarzającymi się pytaniami rodziców poniżej omówienie najważniejszych kwestii.
- Dowóz dziecka do szkoły/ przedszkola
Obowiązek dowozu i zapewnienia opieki zawsze leży na gminie (w Warszawie na dzielnicy), w której mieszka dziecko. Nie na na rodzicach, nie na placówce, do której dziecko chodzi. Dowozem są objęte dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego: pięcio- i sześcioletnie, uczniowie szkól podstawowych i gimnazjów, niektórzy uczniowie szkół ponadgimnazjalnych. Dowóz przysługuje do najbliższej placówki, która zapewni kształcenie w formie wybranej przez rodziców i zrealizuje zalecenia z orzeczenia poradni. Dowóz nie powinien kolidować z planem lekcji i zajęć terapeutycznych w placówce oświatowej. Nie ma przepisów, które regulowałyby w sposób szczegółowy czas i warunki dojazdu do szkoły. To rodzic decyduje czy będzie wozić dziecko samodzielnie, czy skorzysta z dowozu zorganizowanego przez samorząd. W przypadku dowożenia przez rodzica, samorząd powinien zwrócić koszty dowozu. Zasady tego zwrotu są ustalane w każdej gminie osobno, nie ma przepisów krajowych regulujących te kwestie. Jeżeli rodzicowi nie odpowiadają stawki proponowane przez samorząd, nie musi dowozić dziecka samodzielnie.
- Indywidualny Program Edukacyjno Terapeutyczny (IPET)
IPET jest przygotowywany na okres obowiązywania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Dla większości dzieci placówki oświatowe przygotują więc ewaluację IPET-u, którą przeprowadza się 2 razy w roku. IPET lub jego ewaluacja powinny być tworzone przez zespół nauczycieli i specjalistów, którzy pracują z dzieckiem. Rodzic może uczestniczyć w przygotowaniu/ ewaluacji programu, najpierw informując placówce o swojej woli. Kopia IPET-u/ ewaluacji jest wydawana rodzicowi na jego wniosek.
Program powinien opisywać: zakres dostosowań, w szczególności opis metod i form pracy z dzieckiem, formę, wymiar zajęć rewalidacyjnych i pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zakres współpracy placówki z rodzicami i jednostkami zewnętrznymi.
IPET tworzy się na podstawie wielospecjalistycznej diagnozy funkcjonowania dziecka. W programie powinny zostać ujęte wszystkie zalecenia poradni. - Zatrudnianie dodatkowych osób w klasach/ oddziałach ogólnodostępnych
Zgodnie z nowymi przepisami w klasach i oddziałach ogólnodostępnych, w których uczą się dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera, niepełnosprawnością sprzężoną od stycznia 2016 należy zatrudnić dodatkowe osoby. Rozporządzenie określa, że można w takim oddziale zatrudnić: nauczyciela wspomagającego (posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej), nauczyciela specjalistę (np. psychologa, pedagoga), pomoc nauczyciela na stanowisku niepedagogicznym, asystenta nauczyciela (tylko w klasach 1-3 szkoły podstawowej). Zakres obowiązków tych osób oraz wymiar czasowy ich pracy w klasie określa dyrektor placówki.