Całościowe zaburzenia rozwoju ze spektrum autyzmu bez orzeczeń, subwencji i wsparcia
Od ponad roku dyskutujemy z Ministerstwem Edukacji Narodowej o orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego i wsparciu dla niepełnosprawnych dzieci ze zdiagnozowanymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu (CZR). Według nas, zdaniem krajowego konsultanta ds psychiatrii dzieci i młodzieży prof. Tomasza Wolańczyka oraz specjalistów – diagnoza całościowych zaburzeń rozwoju powinna uprawniać do otrzymania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego i wsparcia za nim idącego.
Wg Ministerstwa Edukacji Narodowej nie było takiej możliwości. Dopiero po nagłośnieniu problemu w Radiu TokFM, minister Joanna Kluzik -Rostkowska zadeklarowała publicznie, że prawo oświatowe zostanie zmienione, a dzieci z CZR będą otrzymywały orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Niestety publiczne zobowiązanie ministra rządu nie znalazło odzwierciedlenia w tworzonym przez podległy urząd prawie oświatowym. W opublikowanym właśnie rozporządzeniu w sprawie podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w 2015 r, nie wzięto pod uwagę dzieci z CZR i zwiększonych kosztów ich edukacji. Zwracaliśmy uwagę na tą kwestię już na etapie konsultacji społecznych rozporządzenia. Na str. 6, w pkt. 15 raportu z konsultacji, dołączonego do ogłoszonego właśnie rozporządzenia czytamy m.in.: Ze względu na brak umocowania prawnego całościowych zaburzeń rozwoju ze spektrum autyzmu w chwili obecnej nie ma możliwości wskazania w projektowanych przepisach wagi uzupełniającej dla tych uczniów. Cała treść rozporządzenia i raport z uwag: Rozporządzenie w sprawie podziału subwencji w roku 2015 wraz z raportem z konsultacji społ.
W tym tygodniu MEN przesłał do konsultacji społecznych projekt rozporządzenia w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Par. 7 ust. 4 projektowanego rozporządzenia wskazuje jakie dokumenty powinien dołączyć wnioskodawca (rodzic, opiekun), aby otrzymać orzeczenie ze względu na konkretną niepełnosprawność. Wśród wymienionych niepełnosprawności znów mamy literalny zapis: dzieci i młodzież z autyzmem, w tym Zespołem Aspergera. Całościowych zaburzeń rozwoju ze spektrum autyzmu nie ma tej liście. Projekt rozporządzenia w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające w publicznych poradniach
17 grudnia 2014 r. temat orzeczeń dla dzieci z CZR znów zagościł na antenie radia TokFM. Niestety tym razem, pomimo kilkudniowych prób, dziennikarzom nie udało się uzyskać komentarza przedstawiciela MEN lub samej minister w tej sprawie. Do punktu konsultacyjnego dzwonią rodzice dzieci z diagnozą CZR, którzy za 3-4 tygodnie mają umówione spotkania w poradniach w celu wydania orzeczeń. Nie mamy pojęcia, jak ministerstwo ma zamiar wywiązać się z publicznej deklaracji minister Joanny Kluzik-Rostkowskiej, ale dowiemy się.
Słuchaj o całościowych zaburzeniach rozwoju w Radiu TokFM