• O PROJEKCIE
  • DORADZTWO
    • INFORMATOR DLA RODZICÓW
    • WZORY PISM
  • MONITORING
    • RAPORTY
    • ORZECZENIA SĄDÓW
    • KORESPONDENCJA Z MEN
    • EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA NA ŚWIECIE
  • RZECZNICTWO
  • PRAWO OŚWIATOWE
  • KONTAKT
facebook
  • O PROJEKCIE
  • DORADZTWO
    • INFORMATOR DLA RODZICÓW
    • WZORY PISM
  • MONITORING
    • RAPORTY
    • ORZECZENIA SĄDÓW
    • KORESPONDENCJA Z MEN
    • EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA NA ŚWIECIE
  • RZECZNICTWO
  • PRAWO OŚWIATOWE
  • KONTAKT

dzieci niepełnosprawne bez wsparcia

Całościowe zaburzenia rozwoju ze spektrum autyzmu bez orzeczeń, subwencji i wsparcia

19 Gru 2014
Comment are off
agnieszka
całościowe zaburzenia rozwoju, CZR, MEN, orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

Od ponad roku dyskutujemy z Ministerstwem Edukacji Narodowej o orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego i wsparciu dla niepełnosprawnych dzieci ze zdiagnozowanymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu (CZR). Według nas, zdaniem krajowego konsultanta ds psychiatrii dzieci i młodzieży prof. Tomasza Wolańczyka oraz specjalistów – diagnoza całościowych zaburzeń rozwoju powinna uprawniać do otrzymania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego i wsparcia za nim idącego.

Wg Ministerstwa Edukacji Narodowej nie było takiej możliwości. Dopiero po nagłośnieniu problemu w Radiu TokFM, minister Joanna Kluzik -Rostkowska zadeklarowała publicznie, że prawo oświatowe zostanie zmienione, a dzieci z CZR będą otrzymywały orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

Niestety publiczne zobowiązanie ministra rządu nie znalazło odzwierciedlenia w tworzonym przez podległy urząd prawie oświatowym. W opublikowanym właśnie rozporządzeniu w sprawie podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w 2015 r, nie wzięto pod uwagę dzieci z CZR i zwiększonych kosztów ich edukacji. Zwracaliśmy uwagę na tą kwestię już na etapie konsultacji społecznych rozporządzenia. Na str. 6, w pkt. 15 raportu z konsultacji, dołączonego do ogłoszonego właśnie rozporządzenia czytamy m.in.: Ze względu na brak umocowania prawnego całościowych zaburzeń rozwoju ze spektrum autyzmu w chwili obecnej nie ma możliwości wskazania w projektowanych przepisach wagi uzupełniającej dla tych uczniów. Cała treść rozporządzenia i raport z uwag: Rozporządzenie w sprawie podziału subwencji w roku 2015 wraz z raportem z konsultacji społ.

W tym tygodniu MEN przesłał do konsultacji społecznych projekt rozporządzenia w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Par. 7 ust. 4 projektowanego rozporządzenia wskazuje jakie dokumenty powinien dołączyć wnioskodawca (rodzic, opiekun), aby otrzymać orzeczenie ze względu na konkretną niepełnosprawność. Wśród wymienionych niepełnosprawności znów mamy literalny zapis: dzieci i młodzież z autyzmem, w tym Zespołem Aspergera. Całościowych zaburzeń rozwoju ze spektrum autyzmu nie ma tej liście. Projekt rozporządzenia w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające w publicznych poradniach

17 grudnia 2014 r. temat orzeczeń dla dzieci z CZR znów zagościł na antenie radia TokFM. Niestety tym razem, pomimo kilkudniowych prób, dziennikarzom nie udało się uzyskać komentarza przedstawiciela MEN lub samej minister w tej sprawie. Do punktu konsultacyjnego dzwonią rodzice dzieci z diagnozą CZR, którzy za 3-4 tygodnie mają umówione spotkania w poradniach w celu wydania orzeczeń. Nie mamy pojęcia, jak ministerstwo ma zamiar wywiązać się z publicznej deklaracji minister Joanny Kluzik-Rostkowskiej, ale dowiemy się.

Słuchaj o całościowych zaburzeniach rozwoju w Radiu TokFM

 

 

 

 

Share this:

  • Twitter
  • Facebook

Related

Następna strona:
Informator dla rodziców

Poprzednia strona:

Spis treści

Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom z Ukrytymi Niepełnosprawnościami im. Hansa Aspergera NIE-GRZECZNE DZIECI

Wspierają nas:

Fundacja im. Stefana Batorego

2014-2016
EEA Grants - Norway Grants

2014-2016
Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży

Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom z Ukrytymi Niepełnosprawnościami im. Hansa Aspergera NIE-GRZECZNE DZIECI
EEA Grants - Norway Grants
Fundacja im. Stefana Batorego
Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży