Dwie głowy na sprawdzianie szóstoklasisty
Rzecznik Uczniów Niepełnosprawnych Aleksandra Braun zwróciła się na wniosek rodziców do Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z zapytaniem, jak będą oceniane sprawdziany uczniów z Zespołem Aspergera, którzy mogli nie zrozumieć tematu opowiadania.
Zadanie z tegorocznego sprawdzianu: Co dwie głowy, to nie jedna. Napisz opowiadanie, którego bohaterowie wspólnie znajdują rozwiązanie jakiegoś problemu wywołało wśród uczniów, rodziców oraz terapeutów wiele dyskusji. Osoby ze spektrum autyzmu mają bowiem problemy komunikacją, zrozumieniem przenośni i porównań, używają bardzo dosłownego, niekiedy sztywnego języka. W związku z samą istotą zaburzenia, jaką jest Zespół Aspergera czy autyzm, prawdopodobne wydaje się potraktowanie tematu dosłownie i w efekcie napisanie tekstu o korzyściach posiadania dwóch głów.
Wiemy, że takie pytanie zadawali Centralnej Komisji Egzaminacyjnej sami rodzice. Ponieważ odpowiedzi pracowników Komisji skierowane do Rzecznika i do rodziców różnią się, będziemy dążyli do uzyskania jednoznacznego stanowiska w tej sprawie.