• O PROJEKCIE
  • DORADZTWO
    • INFORMATOR DLA RODZICÓW
    • WZORY PISM
  • MONITORING
    • RAPORTY
    • ORZECZENIA SĄDÓW
    • KORESPONDENCJA Z MEN
    • EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA NA ŚWIECIE
  • RZECZNICTWO
  • PRAWO OŚWIATOWE
  • KONTAKT
facebook
  • O PROJEKCIE
  • DORADZTWO
    • INFORMATOR DLA RODZICÓW
    • WZORY PISM
  • MONITORING
    • RAPORTY
    • ORZECZENIA SĄDÓW
    • KORESPONDENCJA Z MEN
    • EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA NA ŚWIECIE
  • RZECZNICTWO
  • PRAWO OŚWIATOWE
  • KONTAKT

Wpis

Godziny karciane

24 Paź 2012
Comment are off
admin
godziny karciane, Karta Nauczyciela, pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Poniżej wklejamy odpowiedź MEN na nasze zapytanie dotyczące możliwości wykorzystania tzw. godzin karcianych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej i rewalidacji. Poprosiliśmy o interpretację ze względu na sprzeczne informacje, które do nas docierały.

Wramach godzin, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, nauczyciel szkoły podstawowej i gimnazjum, w tym specjalnych, jest obowiązany prowadzić zajęcia opieki świetlicowej lub zajęcia w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły (z wyjątkiem godzin przeznaczonych na zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych) – w wymiarze 2 godzin w tygodniu. Natomiast nauczyciel szkoły ponadgimnazjalnej, w tym specjalnej, jest obowiązany prowadzić zajęcia w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły (z wyjątkiem godzin przeznaczonych na zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych) – w wymiarze 1 godziny w tygodniu.

Rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych reguluje, iż godziny do dyspozycji dyrektora, o których mowa powyżej, mogą być przeznaczone na realizację zajęć zwiększających szanse edukacyjne uczniów, tj. np. na pracę z uczniem zdolnym lub z uczniem mającym trudności w nauce oraz realizację zajęć rozwijających zainteresowania uczniów.

Zajęcia organizowane w ramach powyższych godzin wynikających z Karty Nauczyciela powinny zatem wychodzić naprzeciw indywidualnym potrzebom uczniów i służyć udzielaniu im pomocy zarówno w przezwyciężaniu trudności w nauce, jak też rozwijaniu zdolności i zainteresowań. Wszystkie zajęcia organizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej mogą być realizowane w ramach tych godzin. Mogą pełnić również funkcję opiekuńczą poprzez wzbogacenie oferty świetlicy zapewniającej uczniom szkoły podstawowej i gimnazjum opiekę podczas pobytu w szkole w czasie wolnym od zajęć. Podjęcie decyzji w kwestii, jakie zajęcia będą realizowane w danej szkole w ramach tych godzin należy do kompetencji dyrektora szkoły.

Należy jednak wyraźnie podkreślić, że godzin, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b ustawy Karta Nauczyciela, nie można przeznaczyć na realizację zajęć rewalidacyjnych, które traktowane są analogicznie jak obowiązkowe zajęcia edukacyjne wskazane w ramowych planach nauczania. Różnica polega na tym, że zajęcia rewalidacyjne organizowane są wyłącznie dla uczniów niepełnosprawnych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.

Share this:

  • Twitter
  • Facebook

Related

O autorze

Podziel się

    Następna strona:
    Informator dla rodziców

    Poprzednia strona:

    Spis treści

    Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom z Ukrytymi Niepełnosprawnościami im. Hansa Aspergera NIE-GRZECZNE DZIECI

    Wspierają nas:

    Fundacja im. Stefana Batorego

    2014-2016
    EEA Grants - Norway Grants

    2014-2016
    Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży

    Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom z Ukrytymi Niepełnosprawnościami im. Hansa Aspergera NIE-GRZECZNE DZIECI
    EEA Grants - Norway Grants
    Fundacja im. Stefana Batorego
    Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży