Każde dziecko zasługuje na dobrą edukację
Edukacja włączająca wymaga zmiany ze strony dorosłych uczestników procesu kształcenia. Tym jednym zdanie dr Justyny Leszki możemy podsumować debatę „Przyszłość edukacji włączającej w Polsce”.
Anna Florek z Fundacji Czas Dzieciństwa opowiadała o edukacji przedszkolnej, Agnieszka Niedźwiedzka zaprezentowała największe bariery w edukacji włączającej na podstawie zgłoszeń do naszego punktu konsultacyjnego. Wystąpienie dr Justyny Leszki poświęcone było głównie roli dorosłych uczestników procesu edukacji dziecka z zaburzeniami rozwojowymi.
W debacie udział wzięli terapeuci, przedstawiciele kuratoriów oświaty, ośrodków doskonalenia nauczycieli, szkół, uczelni wyższych oraz rodzice i nauczyciele. Każdy głos był ważny i tak na prawdę każda wypowiedź miała na celu jedno: dobrą edukację dziecka z niepełnosprawnością. Rozmawialiśmy o dostosowaniu treści podstawy programowej, metodyce nauczania (świetny przykład dr Joanny Ławickiej z rozrysowaniem wiersza), nastawieniu zdrowych dzieci i ich rodziców do niepełnosprawnego rówieśnika oraz o współpracy rodziców ze szkołą. Zarówno nauczyciele praktycy, wykładowcy akademiccy oraz rodzice podkreślali brak przygotowania nauczycieli do pracy z uczniami z niepełnosprawnością. Ten wątek był chyba poruszany najczęściej, bo powtarzając już cytowaną dr Justynę Leszkę: edukacja to nie wojna, a szkoła to nie front.
Bardzo dziękujemy wszystkim za przybycie i czynne uczestnictwo, a pracowni Duży Pokój za gościnę.
Pełny zapis debaty jest dostępny na kanale youtube, poniżej prezentacje prelegentów.
Paweł Kubicki: ścieżki edukacji niepełnosprawnych
Justyna Leszka: dziecko z zaburzenia w szkole masowej
Agnieszka Niedźwiedzka: bariery edukacji włączającej
Ilona Rzemieniuk: Edukacja włączająca w Europie
Anna Florek: Włączanie dzieci z niepełnosprawnościami w przedszkolu