• O PROJEKCIE
  • DORADZTWO
    • INFORMATOR DLA RODZICÓW
    • WZORY PISM
  • MONITORING
    • RAPORTY
    • ORZECZENIA SĄDÓW
    • KORESPONDENCJA Z MEN
    • EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA NA ŚWIECIE
  • RZECZNICTWO
  • PRAWO OŚWIATOWE
  • KONTAKT
facebook
  • O PROJEKCIE
  • DORADZTWO
    • INFORMATOR DLA RODZICÓW
    • WZORY PISM
  • MONITORING
    • RAPORTY
    • ORZECZENIA SĄDÓW
    • KORESPONDENCJA Z MEN
    • EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA NA ŚWIECIE
  • RZECZNICTWO
  • PRAWO OŚWIATOWE
  • KONTAKT

Wpis

Nauczyciele wspomagający – jest rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia dzieci niepełnosprawnych

29 Lip 2015
Comment are off
agnieszka
kształcenie specjalne, nauczyciel wspomagający, uczeń niepełnosprawny

Od 1.go stycznia 2016 r. w placówkach ogólnodostępnych, w których uczą się dzieci z autyzmem, Zespołem Aspergera i niepełnosprawnością sprzężoną, obowiązkowo będą zatrudniani asystenci nauczyciela, nauczyciele wspomagający, pomoce nauczyciela (jeżeli dziecko ma takie zalecenia w orzeczeniu)!!!!!! Zatrudnienie takiej osoby będzie obligatoryjne, nie będzie wymagało specjalnej zgody organu prowadzącego.

Minister Edukacji Narodowej podpisała nowe rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia dzieci niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie. Na etapie projektu mieliśmy wiele uwag do proponowanych przepisów. Bardzo się cieszymy, że Ministerstwo uwzględniło część naszych postulatów. W rozporządzeniu oprócz regulacji dot. wsparcia przez osoby dorosłe znalazło się wskazanie, że dzieci z autyzmem i Zespołem Aspergera powinny mieć zajęcia rozwijające umiejętności społeczne i komunikacyjne.

Dodatkowo, oprócz zmian wspomnianych powyżej, będzie możliwość za zgodą organu prowadzącego, tworzenia klas integracyjnych z mniejszą niż dotychczas wymaganą liczbą uczniów!

Nie wszystkie nasze postulaty uwzględniono, nadal zostaje bardzo wąski katalog niepełnosprawności, które uprawniają do uzyskania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju, z chorobami neurologicznymi, zaburzeniami psychicznymi nadal nie otrzymają wsparcia. Oczywiście w teorii przepisy oświatowe umożliwiają udzielenie im pomocy psychologiczno-pedagogicznej, ale w praktyce bez orzeczenia i subwencji placówki oświatowe niewiele zrobią.

Nie uregulowano także czasu pracy nauczycieli wspomagających w klasach integracyjnych.Z sygnałów, które docierają do Rzecznika wiemy, że w niektórych miastach (pozdrawiamy Kraków) nauczyciele wspomagający znikają z klas po 2-3 lekcjach. Niestety niepełnosprawność, trudności edukacyjne dzieci nie znikają razem po wyjściu nauczyciela.

Bardzo nam zależało, aby rozporządzenie literalnie wskazywało, że dzieci z niepełnosprawnością ruchową w ramach rewalidacji miały zajęcia rehabilitacyjne. Niestety taki zapis nie znalazł się w rozporządzeniu.

Tekst rozporządzenia: http://men.gov.pl/ministerstwo/informacje/ksztalcenie-dzieci-niepelnosprawnych-rozporzadzenie-podpisane.html

Nasze uwagi: https://legislacja.rcl.gov.pl/…/1228…/dokument167832.pdf

Share this:

  • Twitter
  • Facebook

Related

Następna strona:
Informator dla rodziców

Poprzednia strona:

Spis treści

Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom z Ukrytymi Niepełnosprawnościami im. Hansa Aspergera NIE-GRZECZNE DZIECI

Wspierają nas:

Fundacja im. Stefana Batorego

2014-2016
EEA Grants - Norway Grants

2014-2016
Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży

Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom z Ukrytymi Niepełnosprawnościami im. Hansa Aspergera NIE-GRZECZNE DZIECI
EEA Grants - Norway Grants
Fundacja im. Stefana Batorego
Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży