• O PROJEKCIE
  • DORADZTWO
    • INFORMATOR DLA RODZICÓW
    • WZORY PISM
  • MONITORING
    • RAPORTY
    • ORZECZENIA SĄDÓW
    • KORESPONDENCJA Z MEN
    • EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA NA ŚWIECIE
  • RZECZNICTWO
  • PRAWO OŚWIATOWE
  • KONTAKT
facebook
  • O PROJEKCIE
  • DORADZTWO
    • INFORMATOR DLA RODZICÓW
    • WZORY PISM
  • MONITORING
    • RAPORTY
    • ORZECZENIA SĄDÓW
    • KORESPONDENCJA Z MEN
    • EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA NA ŚWIECIE
  • RZECZNICTWO
  • PRAWO OŚWIATOWE
  • KONTAKT

Wpis

Niekorzystne nauczanie indywidualne

19 Lis 2014
Comment are off
agnieszka
Aleksandra Braun, nauczanie indywidualne, Rzecznik uczniów niepełnosprawnych, uczeń niepełnosprawny

Od początku września 2014 r. otrzymujemy wiele zgłoszeń od rodziców dzieci objętych nauczaniem indywidualnym, dyrektorów szkół i pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych. Wszystkie sprawy dotyczą regulacji, jakie wprowadziło nowe rozporządzenie MEN w sprawie nauczania indywidualnego (NI).

Zgodnie z nowymi zasadami nauczanie indywidualne nie może być łączone z nauką w zespole klasowym. Tymczasem wiele dzieci korzysta z NI na podstawie orzeczeń, które określają zakres, w jakim powinny brać one udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z klasą.

Na etapie konsultacji społecznych projektu rozporządzenia wskazywaliśmy, że takie regulacje przyczynią się do izolacji dzieci objętych nauczaniem indywidualnym, z których spora część to uczniowie niepełnosprawni. W przypadku dzieci, którym stan zdrowia częściowo utrudnia uczęszczanie do szkoły, łączenie nauczania indywidualnego z lekcjami z klasą dawało możliwość kontaktu z rówieśnikami i rozwoju naturalnych w tym wieku relacji koleżeńskich. Trudno te relacje budować zgodnie z zaleceniami nowego rozporządzenia MEN na wycieczkach, zajęciach rozwijających zainteresowania czy podczas akademii. Jeżeli uczeń jest objęty nauczaniem indywidualnym z powodu choroby przewlekłej czy zaburzeń odporności, to rodzic nie będzie go wysyłał na integracyjną dwugodzinną akademię w dusznej i zatłoczonej sali gimnastycznej. Dziecko z autyzmem niewiele skorzysta na okazjonalnym kontakcie z rówieśnikami (których prawie nie zna, bo z nimi nie przebywa) podczas wspólnego wyjścia do kina.

W związku z powyższymi argumentami wnioskowaliśmy, aby przepisy dotyczące nauczania indywidualnego były spójne z Rozporządzeniem MEN w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne (Dz.U 2008 nr 173 poz. 1072), które w par. 8 stanowi, że w orzeczeniu o potrzebie nauczania indywidualnego określa się: (…) w przypadku dziecka, którego stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, zakres, w jakim dziecko może brać udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, organizowanych z oddziałem w szkole lub indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu w szkole;

Obecnie mamy więc sytuację, w której poradnia powinna wskazać zakres włączania, ale szkoła – zgodnie z zapisami nowego rozporządzenia w sprawie nauczania indywidualnego – nie może tego włączania zorganizować.

W odpowiedzi na nasze uwagi w tej kwestii Ministerstwo Edukacji Narodowej uzasadniło swoje stanowisko argumentując, że dotychczasowa możliwość organizacji nauczania indywidualnego z grupą lub z klasą, indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu lub w domu „powodowało dużo rozbieżności interpretacyjnych”. Przykro nam, że rozbieżności interpretacyjne przepisów MEN spowodowały odebranie dzieciom korzystającym z NI możliwości uczestniczenia w codziennym życiu swoich klas.

Jest jeszcze kwestia małej liczby godzin dydaktycznych nauczania indywidualnego. Np. w przypadku dzieci w klasach 1-3 jest to tylko 6-8 godzin tygodniowo, gdy przeciętny drugoklasista uczy się z klasą ok. 20 godzin w tygodniu. W ramach 8 godzin dydaktycznych NI żadna szkoła nie zorganizuje dziecku np. zajęć z wychowania fizycznego. Bardzo często rodzice skarżą się, że dziecko na nauczaniu indywidualnym ma trudności  z opanowaniem treści podstawy programowej. W efekcie bywa, że to rodzic sam musi uczyć swoje dziecko oraz jeżeli stan zdrowia na to pozwala zadbać również o aktywność fizyczną. Włączanie do klasy chociaż częściowo rozwiązywało te problemy.

Zachęcamy do lektury naszych uwag złożonych do Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczących nowego rozporządzenia w sprawie nauczania indywidualnego oraz odpowiedzi MEN.

Uwagi Stowarzyszenia Nie-Grzeczne Dzieci do projektu Rozporządzenia w sprawie nauczania indywidualnego i rocznego indywidualnego przygotowania przedszkolnego

Odpowiedź MEN na uwagi do projektu

 

 

Share this:

  • Twitter
  • Facebook

Related

O autorze

Podziel się

    Następna strona:
    Informator dla rodziców

    Poprzednia strona:

    Spis treści

    Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom z Ukrytymi Niepełnosprawnościami im. Hansa Aspergera NIE-GRZECZNE DZIECI

    Wspierają nas:

    Fundacja im. Stefana Batorego

    2014-2016
    EEA Grants - Norway Grants

    2014-2016
    Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży

    Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom z Ukrytymi Niepełnosprawnościami im. Hansa Aspergera NIE-GRZECZNE DZIECI
    EEA Grants - Norway Grants
    Fundacja im. Stefana Batorego
    Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży