Organizacja kształcenia dzieci i uczniów niepełnosprawnych – informacje MEN
Od początku stycznia odbieramy codziennie kilka telefonów w sprawie zatrudniania osób wspomagających w oddziałach ogólnodostępnych, w których uczą się dzieci z orzeczeniem z tytułu autyzmu, Zespołu Aspergera lub niepełnosprawności sprzężonej.
Rodzice pytają kto może wspierać dziecko niepełnosprawne, kto decyduje o zatrudnieniu takiej osoby i kto wyznacza jej obowiązki. Najwięcej wątpliwości i pytań dotyczyło kwestii, czy dziecko musi mieć w orzeczeniu dosłowne zalecenie wsparcia przez osobę dorosłą. Już kilka tygodni pani Joanna Wrona, dyrektor Departamentu Zwiększania Szans Edukacyjnych, zapewniła nas, że takie zalecenia nie są wymagane (więcej czytaj tutaj klik ).
Jednak z relacji rodziców wiemy, że niektórzy dyrektorzy i tak odsyłają ich do poradni… po nowe orzeczenia. Jest to praktyka zarówno bezprawna, jak i generująca koszty i tworząca sztuczne kolejki w poradniach.
Dlatego bardzo cieszymy się, że Ministerstwo Edukacji Narodowej ostatecznie postanowiło wyjaśnić tę sprawę i zamieściło na swojej stronie odpowiedzi na zgłaszane wątpliwości. Zachęcamy do lektury i przypominamy, że linkiem do strony MEN można się dzielić, także z dyrektorami ogólnodostępnych szkół i przedszkoli. Organizowanie kształcenia dzieci i uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – ważne informacje.