Orzeczenie o niepełnosprawności a opinia lub orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej
Wyrok NSA z 1 września 2010 r., I OSK 892/10
Nie funkcjonuje definicja osoby niepełnosprawnej w rozumieniu przepisów prawa oświatowego, zatem zespoły wydające opinie dotyczące potrzeby wczesnego wspomagania rozwoju dziecka obowiązane są uwzględniać fakt posiadania przez dziecko orzeczenia o niepełnosprawności wydanego w trybie przepisów ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Wyrok WSA w Szczecinie z 17 lutego 2010 r., II SA/Sz 1180/2009
System oświaty przewiduje różne formy wsparcia dla dzieci i młodzieży obejmujące także możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej, które realizowane są nie tylko w ramach placówek oświatowych (w przedszkolach), lecz także w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. W zaskarżonej opinii zespół orzekający uznał, że adekwatne i celowe będzie korzystanie przez dziecko z nieodpłatnie świadczonych na terenie Centrum Psychologiczno-Pedagogicznego zajęć terapii sensoryczno-motorycznej i zajęć logopedycznych, a przez opiekunów dziecka z konsultacji psychologiczno-pedagogicznej. Pomimo niepełnosprawności dziecka i współistniejących z nią zaburzeń, takich jak zaburzenia psychoruchowe, rozwoju mowy i języka oraz ekspresji mowy, poradnia może uznać, iż nie zachodzi potrzeba objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka, lecz uzasadnione jest objęcie dziecka innym wsparciem zespołu wczesnego wspomagania.