• O PROJEKCIE
  • DORADZTWO
    • INFORMATOR DLA RODZICÓW
    • WZORY PISM
  • MONITORING
    • RAPORTY
    • ORZECZENIA SĄDÓW
    • KORESPONDENCJA Z MEN
    • EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA NA ŚWIECIE
  • RZECZNICTWO
  • PRAWO OŚWIATOWE
  • KONTAKT
facebook
  • O PROJEKCIE
  • DORADZTWO
    • INFORMATOR DLA RODZICÓW
    • WZORY PISM
  • MONITORING
    • RAPORTY
    • ORZECZENIA SĄDÓW
    • KORESPONDENCJA Z MEN
    • EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA NA ŚWIECIE
  • RZECZNICTWO
  • PRAWO OŚWIATOWE
  • KONTAKT

FINANSOWANIE OŚWIATY niepełnosprawnych - ograniczenia dla samorządów

Subwencja oświatowa w Sejmie

01 Gru 2014
Comment are off
agnieszka
subwencja oświatowa, wagi subwencyjne

27.go listopada 2014 r. odbyło się spotkanie Parlamentarnego Zespołu ds. Osób Niepełnosprawnych, w którym uczestniczyli parlamentarzyści, przedstawiciele rządu, samorządów, organizacji pozarządowych, eksperci i przede wszystkim rodzice dzieci z niepełnosprawnościami. Tematem spotkania było finansowanie edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kontekście zapisów ustawy okołobudżetowej na rok 2015. Zgodnie z nowymi przepisami samorządy będą musiały przekazywać na kształcenie specjalne kwotę nie mniejszą niż ta, którą otrzymują z tytułu dodatkowych wag subwencyjnych.

Od 7 lat kolejni Rzecznicy Uczniów Niepełnosprawnych i eksperci projektu Wszystko Jasne powtarzają, że subwencja oświatowa powinna „iść” za dzieckiem niepełnosprawnym, służyć zaspokajaniu jego specjalnych potrzeb edukacyjnych w tej szkole/ przedszkolu, do której uczęszcza. Po raz pierwszy tak donośnie wyartykułowali tę tezę parlamentarzyści, przedstawiciele innych organizacji pozarządowych, Biura Rzecznika Praw Obywatelskich, a nawet Rządu. Odrębne stanowisko miał tylko przedstawiciel powiatów, który znowu zapowiedział skargę do Trybunału Konstytucyjnego w tej sprawie. 

Wielkie brawa dla Rzeczników Uczniów Niepełnosprawnych: Agnieszki Dudzińskiej, Pawła Kubickiego i Aleksandry Braun za wieloletnią konsekwencję, Katarzyny Roszewskiej, Agnieszki Niedźwiedzkiej i Ilony Rzemieniuk za stałe wsparcie, a dla Ministerstwa Edukacji Narodowej za jednoznaczne stanowisko i chęć dialogu w tej kwestii.

Jak zauważyła na spotkaniu dr Agnieszka Dudzińska zaproponowana zmiana, chociaż kluczowa, budzi pewne obawy. Po pierwsze  rozwiązanie zawarte jest w ustawie okołobudżetowej, którą co roku uchwala się od nowa. Już wiemy, że rok 2015 będzie przełomowy, ale nie mamy pojęcia, co dalej…
Drugą obawę budzi sposób wydatkowania subwencji przez miasta na prawach powiatu, które prowadzą szkoły masowe, integracyjne oraz specjalne. Wiadomo, że te ostatnie, ze względu na małą liczebność klas generują bardzo duże wydatki, niekiedy wyższe niż środki z subwencji, naliczane na uczniów. Stąd obawa, że w tych miastach pieniądz nie do końca „będzie szedł za uczniem”, szczególnie do szkoły masowej.

Zachęcamy do obejrzenia transmisji z posiedzenia na stronach Sejmu

Share this:

  • Twitter
  • Facebook

Related

Następna strona:
Informator dla rodziców

Poprzednia strona:

Spis treści

Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom z Ukrytymi Niepełnosprawnościami im. Hansa Aspergera NIE-GRZECZNE DZIECI

Wspierają nas:

Fundacja im. Stefana Batorego

2014-2016
EEA Grants - Norway Grants

2014-2016
Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży

Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom z Ukrytymi Niepełnosprawnościami im. Hansa Aspergera NIE-GRZECZNE DZIECI
EEA Grants - Norway Grants
Fundacja im. Stefana Batorego
Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży