Rozporządzenie w sprawie nauczania indywidualnego – uwagi do projektu
W połowie kwietnia 2017r. Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało projekt rozporządzenia w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży. Zmiany, które chce wprowadzić Ministerstwo zakładają przede wszystkim zakaz realizacji nauczania indywidualnego na terenie szkoły/ przedszkola. Dzieci i uczniowie, którym stan zdrowia częściowo (ale nie całkowicie!!!) uniemożliwia pobieranie nauki normalnym trybem, nie będą mogły uczestniczyć w niektórych zajęciach ze swoją klasą/ grupą rówieśniczą. Nowe rozporządzenie w sprawie nauczania indywidualnego oznacza w praktyce zamknięcie chorego dziecka (wraz z jednym z rodziców) w domu, a dyrektor placówki oświatowej będzie mógł (ale nie będzie miał obowiązku) zapewnić dziecku objętemu NI możliwość udziału w kółkach zainteresowań i akademiach.
Ministerstwo uzasadnia, że takie zmiany są konieczne, bo wokół nauczania indywidualnego na terenie placówek oświatowych narosło wiele patologii. Zdaniem MEN jest ono wykorzystywane przez szkoły do pozbycia się uczniów sprawiających problemy wychowawcze czy wymagających dostosowań/ specjalnych metod pracy ze względu na swoją niepełnosprawność. Zgadzamy się, że nauczanie indywidualne bywa nadużywane. Natomiast jego likwidacja nie rozwiąże przyczyn problemów, o których wspomina MEN. Zakaz nauczania indywidualnego nie spowoduje wybudowania wind czy nabycia przez nauczycieli umiejętności pracy z dzieckiem z zaburzeniami psychicznymi.
Nowe rozporządzenie w sprawie nauczania indywidualnego może pogłębić izolację dziecka objętegoNI, będzie też mieć negatywne skutki dla całej rodziny takiego dziecka, bo wymusi rezygnację z pracy jednego z rodziców (najczęściej matki). W ocenie skutków wprowadzanych zmian nie uwzględniono kosztów społecznych i finansowych dla rodziny, jak i dla całego społeczeństwa, związanych z koniecznością rezygnacji z pracy jednego z rodziców,
Od kilkunastu miesięcy Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiada głębokie zmiany w organizacji kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży. My również jesteśmy przekonani, że takie zmiany są potrzebne i bardzo oczekiwane przez rodziców dzieci z niepełnosprawnościami. Biorąc pod uwagę dobro tej grupy uczniów oraz wszystkich pozostałych objętych nauczaniem indywidualnym na terenie placówek oświatowych, wnioskujemy o utrzymanie dotychczas obowiązujących rozwiązań do czasu wprowadzenia całościowych zmian systemowych.
Zachęcamy do zapoznania się z naszymi uwagami do projektu rozporządzenia.