• O PROJEKCIE
  • DORADZTWO
    • INFORMATOR DLA RODZICÓW
    • WZORY PISM
  • MONITORING
    • RAPORTY
    • ORZECZENIA SĄDÓW
    • KORESPONDENCJA Z MEN
    • EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA NA ŚWIECIE
  • RZECZNICTWO
  • PRAWO OŚWIATOWE
  • KONTAKT
facebook
  • O PROJEKCIE
  • DORADZTWO
    • INFORMATOR DLA RODZICÓW
    • WZORY PISM
  • MONITORING
    • RAPORTY
    • ORZECZENIA SĄDÓW
    • KORESPONDENCJA Z MEN
    • EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA NA ŚWIECIE
  • RZECZNICTWO
  • PRAWO OŚWIATOWE
  • KONTAKT

Wpis

Uzyskanie środków na realizację orzeczeń – propozycja działania

03 Lut 2011
Comment are off
admin
logopeda, pismo, rewalidacja, samorząd, subwencja, terapia, ustawa o systemie oświaty, zajęcia specjalistyczne, zalecenia


Zgodnie z corocznie uchwalanym rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego1 każdej z niepełnosprawności przypisywana jest pewna dodatkowa waga, która zwiększa subwencję oświatową trafiającą z budżetu państwa do samorządu.

W założeniu ta dodatkowa kwota wynika ze zwiększenia kosztów kształcenia ze względu na specjalne wymagania uczniów (m.in. upośledzenia psychiczne i fizyczne).

Tym samym, zgodnie z intencją Ministerstwa, pieniądz „idzie do samorządu” za uczniem niepełnosprawnym i uwzględnia jego dodatkowe potrzeby edukacyjne.

Przykładowo dla m.st. Warszawy na 2011 rok2 kwota środków na jednego ucznia w liceach ogólnokształcących wynosi 5.825 zł. Konstrukcja przyjętych wskaźników korygujących służących do obliczenia liczby uczniów przeliczeniowych, oznacza że na kształcenie 1 ucznia z niepełnosprawnością sprzężoną uczęszczającego do liceum ogólnokształcącego dzielnice mają do dyspozycji rocznie środki w wysokości 61.629 zł, czyli 5.825 zł stawki na ucznia przeliczeniowego w liceum x 10,5 waga dla osoby z niepełnosprawnością sprzężoną.

Jednocześnie dochodzą do nas sygnały zarówno z Warszawy, jak i innych miast Polski, że dyrektorzy placówek, jak i przedstawiciele władz samorządowych odmawiają przyznania dodatkowych godzin terapii, czy też zatrudnienia asystenta ze względów na brak środków.
W związku z tym proponujemy, by w przypadku odmowy realizacji zadań wynikających z orzeczenia złożyli Państwo jednoczesne zapytanie do władz gminy i dyrekcji Państwa placówki o podział środków z subwencji oświatowej.

Projekt takiego pisma przedstawiamy poniżej.
W projekcie zaznaczono na czerwono miejsca, które wymagają indywidualnego dostosowania.

PISMO PO DOKONANIU DROBNYCH ZMIAN NADAJE SIĘ TAKŻE DLA RODZICÓW SPOZA WARSZAWY:)

Jednocześnie mamy do Państwa prośbę o przesyłanie na adres projektu kopii dokumentacji i odpowiedzi władz samorządowych. Ułatwi nam to ewentualną interwencję Rzecznika Uczniów Niepełnosprawnych, jak i pozwoli na zgromadzenie wystarczającej liczby przypadków do zmiany polskiego prawa i powiązania dodatkowej kwoty z subwencji oświatowej wynikającej z niepełnosprawności z placówką, do której uczęszcza dany uczeń.

Mamy też nadzieję, że ograniczymy w ten sposób dosyć absurdalną sytuację, w której to uczeń niepełnosprawny kosztem swojej terapii i szans na integrację społeczną finansuje edukację dzieci zdrowych.

Z poważaniem

Paweł Kubicki

 

Pobierz projekt listu w sprawie pieniedzy (plik Word)

 


[1] Roz

Share this:

  • Twitter
  • Facebook

Related

O autorze

Podziel się

    Następna strona:
    Informator dla rodziców

    Poprzednia strona:

    Spis treści

    Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom z Ukrytymi Niepełnosprawnościami im. Hansa Aspergera NIE-GRZECZNE DZIECI

    Wspierają nas:

    Fundacja im. Stefana Batorego

    2014-2016
    EEA Grants - Norway Grants

    2014-2016
    Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży

    Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom z Ukrytymi Niepełnosprawnościami im. Hansa Aspergera NIE-GRZECZNE DZIECI
    EEA Grants - Norway Grants
    Fundacja im. Stefana Batorego
    Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży