Uzyskanie środków na realizację orzeczeń – propozycja działania
Zgodnie z corocznie uchwalanym rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego1 każdej z niepełnosprawności przypisywana jest pewna dodatkowa waga, która zwiększa subwencję oświatową trafiającą z budżetu państwa do samorządu.
W założeniu ta dodatkowa kwota wynika ze zwiększenia kosztów kształcenia ze względu na specjalne wymagania uczniów (m.in. upośledzenia psychiczne i fizyczne).
Tym samym, zgodnie z intencją Ministerstwa, pieniądz „idzie do samorządu” za uczniem niepełnosprawnym i uwzględnia jego dodatkowe potrzeby edukacyjne.
Przykładowo dla m.st. Warszawy na 2011 rok2 kwota środków na jednego ucznia w liceach ogólnokształcących wynosi 5.825 zł. Konstrukcja przyjętych wskaźników korygujących służących do obliczenia liczby uczniów przeliczeniowych, oznacza że na kształcenie 1 ucznia z niepełnosprawnością sprzężoną uczęszczającego do liceum ogólnokształcącego dzielnice mają do dyspozycji rocznie środki w wysokości 61.629 zł, czyli 5.825 zł stawki na ucznia przeliczeniowego w liceum x 10,5 waga dla osoby z niepełnosprawnością sprzężoną.
Jednocześnie dochodzą do nas sygnały zarówno z Warszawy, jak i innych miast Polski, że dyrektorzy placówek, jak i przedstawiciele władz samorządowych odmawiają przyznania dodatkowych godzin terapii, czy też zatrudnienia asystenta ze względów na brak środków.
W związku z tym proponujemy, by w przypadku odmowy realizacji zadań wynikających z orzeczenia złożyli Państwo jednoczesne zapytanie do władz gminy i dyrekcji Państwa placówki o podział środków z subwencji oświatowej.
Projekt takiego pisma przedstawiamy poniżej.
W projekcie zaznaczono na czerwono miejsca, które wymagają indywidualnego dostosowania.
PISMO PO DOKONANIU DROBNYCH ZMIAN NADAJE SIĘ TAKŻE DLA RODZICÓW SPOZA WARSZAWY:)
Jednocześnie mamy do Państwa prośbę o przesyłanie na adres projektu kopii dokumentacji i odpowiedzi władz samorządowych. Ułatwi nam to ewentualną interwencję Rzecznika Uczniów Niepełnosprawnych, jak i pozwoli na zgromadzenie wystarczającej liczby przypadków do zmiany polskiego prawa i powiązania dodatkowej kwoty z subwencji oświatowej wynikającej z niepełnosprawności z placówką, do której uczęszcza dany uczeń.
Mamy też nadzieję, że ograniczymy w ten sposób dosyć absurdalną sytuację, w której to uczeń niepełnosprawny kosztem swojej terapii i szans na integrację społeczną finansuje edukację dzieci zdrowych.
Z poważaniem
Paweł Kubicki
Pobierz projekt listu w sprawie pieniedzy (plik Word)
[1] Roz