• O PROJEKCIE
  • DORADZTWO
    • INFORMATOR DLA RODZICÓW
    • WZORY PISM
  • MONITORING
    • RAPORTY
    • ORZECZENIA SĄDÓW
    • KORESPONDENCJA Z MEN
    • EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA NA ŚWIECIE
  • RZECZNICTWO
  • PRAWO OŚWIATOWE
  • KONTAKT
facebook
  • O PROJEKCIE
  • DORADZTWO
    • INFORMATOR DLA RODZICÓW
    • WZORY PISM
  • MONITORING
    • RAPORTY
    • ORZECZENIA SĄDÓW
    • KORESPONDENCJA Z MEN
    • EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA NA ŚWIECIE
  • RZECZNICTWO
  • PRAWO OŚWIATOWE
  • KONTAKT

INFORMACJE Z MINISTERSTWA Edukacji NARODOWEJ

Nauczyciel wspomagający w szkole masowej – wszystko już chyba jasne

22 Gru 2015
Comment are off
agnieszka
autyzm, MEN, nauczyciel wspomagający

boy-183306_1920Od 1 stycznia 2016 roku obowiązkowe będzie zatrudnianie osób wspomagających w klasach i oddziałach ogólnodostępnych, w których uczą się dzieci z autyzmem, Zespołem Aspergera bądź niepełnosprawnością sprzężoną. Zwróciliśmy się do Ministerstwa Edukacji Narodowej z prośbą o wyjaśnienia wątpliwości rodziców.

Zgodnie z opinią Joanny Wrony, Dyrektor Departamentu Zwiększania Szans Edukacyjnych MEN, informujemy, że we wspomnianych oddziałach można zatrudnić:
– nauczycieli wspomagających, posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej,
– nauczycieli specjalistów ( osoby wykonujące w przedszkolu, szkole i placówce zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej),
– asystentów nauczycieli (w klasach 1-3 szkoły podstawowej)
– pomoce nauczycieli na stanowiskach niepedagogicznych.

Ważne: zatrudnienie dodatkowych osób nie wymaga literalnych sformułowań w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego danego dziecka. Jeżeli orzeczenie dziecka nie zawiera zaleceń bezpośrednio wskazujących na konieczność wsparcia przez osobę dorosłą, to nie ma konieczności występowania o nowy dokument – osoba wspomagająca powinna zostać zatrudniona na podstawie rozporządzenia.

Zakres wsparcia, jego forma i czas udzielania powinien wynikać z zaleceń w orzeczeniu oraz wielospecjalistycznej diagnozy poziomu funkcjonowania dziecka, która jest częścią IPET-u. Na podstawie danych z tych dwóch dokumentów dyrektor podejmuje decyzję, czy dziecko będzie wspierał nauczyciel wspomagający, specjalista, asystent nauczyciela czy pomoc nauczyciela.

Czy już wszystko jasne?

Zachęcamy do lektury naszego zapytania wspomagajacy_orzeczenia_zapytanie_MEN(1)
oraz odpowiedzi Ministerstwa Edukacji Narodowej wspomagajacy_orzeczenia_odp_MEN

Share this:

  • Twitter
  • Facebook

Related

Podziel się

    Następna strona:
    Informator dla rodziców

    Poprzednia strona:

    Spis treści

    Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom z Ukrytymi Niepełnosprawnościami im. Hansa Aspergera NIE-GRZECZNE DZIECI

    Wspierają nas:

    Fundacja im. Stefana Batorego

    2014-2016
    EEA Grants - Norway Grants

    2014-2016
    Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży

    Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom z Ukrytymi Niepełnosprawnościami im. Hansa Aspergera NIE-GRZECZNE DZIECI
    EEA Grants - Norway Grants
    Fundacja im. Stefana Batorego
    Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży