Nauczyciel wspomagający w szkole masowej – wszystko już chyba jasne
Od 1 stycznia 2016 roku obowiązkowe będzie zatrudnianie osób wspomagających w klasach i oddziałach ogólnodostępnych, w których uczą się dzieci z autyzmem, Zespołem Aspergera bądź niepełnosprawnością sprzężoną. Zwróciliśmy się do Ministerstwa Edukacji Narodowej z prośbą o wyjaśnienia wątpliwości rodziców.
Zgodnie z opinią Joanny Wrony, Dyrektor Departamentu Zwiększania Szans Edukacyjnych MEN, informujemy, że we wspomnianych oddziałach można zatrudnić:
– nauczycieli wspomagających, posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej,
– nauczycieli specjalistów ( osoby wykonujące w przedszkolu, szkole i placówce zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej),
– asystentów nauczycieli (w klasach 1-3 szkoły podstawowej)
– pomoce nauczycieli na stanowiskach niepedagogicznych.
Ważne: zatrudnienie dodatkowych osób nie wymaga literalnych sformułowań w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego danego dziecka. Jeżeli orzeczenie dziecka nie zawiera zaleceń bezpośrednio wskazujących na konieczność wsparcia przez osobę dorosłą, to nie ma konieczności występowania o nowy dokument – osoba wspomagająca powinna zostać zatrudniona na podstawie rozporządzenia.
Zakres wsparcia, jego forma i czas udzielania powinien wynikać z zaleceń w orzeczeniu oraz wielospecjalistycznej diagnozy poziomu funkcjonowania dziecka, która jest częścią IPET-u. Na podstawie danych z tych dwóch dokumentów dyrektor podejmuje decyzję, czy dziecko będzie wspierał nauczyciel wspomagający, specjalista, asystent nauczyciela czy pomoc nauczyciela.
Czy już wszystko jasne?
Zachęcamy do lektury naszego zapytania wspomagajacy_orzeczenia_zapytanie_MEN(1)
oraz odpowiedzi Ministerstwa Edukacji Narodowej wspomagajacy_orzeczenia_odp_MEN